Tuesday, December 15, 2009

Supplemen Terbaik Sebelum Hamil



Anda tentu telah mendengar tentang pentingnya asid folik. Asid folik sangat penting kerana telah terbukti asid folik ini boleh mengurangkan risiko kejadian tiub saraf cacat yang boleh mengganggu fungsi saraf bayi. Jika ini berlaku, bayi akan terdedah kepada jangkitan kuman kepada otak. Malah boleh menyebabkan kedua dua belah kaki bayi tidak dapat digunakan selain boleh juga menyebabkan gangguan kepada kawalan pembuangan air kencing dan air besar.
Kekurangan asid folik juga boleh menyebabkan bayi lahir tanpa tempurung kepala dan boleh meninggal beberapa jam selepas dilahirkan. Untuk pengetahuan anda, keadaan ini boleh dikesan awal dengan ujian Ultrasound.

Justeru sebaik sahaja anda mengandung, anda harus mengambil asid folik. Asid folik ini banyak di dalam sayuran hijau. Selain itu ada disertakan bersama formula susu untuk ibu mengandung.

Jika anda telah mengambil rumusan istimewa Salindah hasil formula Prof. Dr. Azizan, maka anda tidak perlu risau lagi dengan bekalan asid folik ini kerana telah ada disediakan di dalam rumusan Salindah. Secara ringkas Salindah ialah "Satu Rumusan Lengkap Rencana Pemakanan dan Rawatan Ibu Hamil Dari Awal Kehamilan Sehingga Selesai Pantang."

Selepas ini saya akan cuba sentuh beberapa perkara lain, selain asid folik, sebagai pelengkap kepada "pemakanan ibu mengandung" anda;-)

Sehingga itu, salam ceria selalu.

No comments:

Post a Comment