Wednesday, December 16, 2009

Mengenal tanda-tanda kehamilan


Wanita tidak mengetahui dirinya telah hamil hingga pada minggu keempat, kelapan atau kesepuluh. Doktor juga kadang-kadang tidak boleh menentukan, apakah seorang wanita itu sudah hamil atau belum.

Tanda-tanda kehamilan biasanya muncul pada minggu pertama atau kedua setelah tanda-tanda kehamilan bermula. Tanda-tanda awal kehamilan meliputi:-

A. Hilangnya edaran haid
Jika edaran haid lewat dan tidak datang kemungkinan besar ini merupakan tanda kehamilan. Setiap wanita mempunyai putaran haid yang datang pada setiap bulan. Haid tidak datang kerana ovum telah dibuahi oleh sperma suami.

B. Haid dengan pendarahan sedikit.
Pada bulan pertama mungkin anda mengalami haid. Tetapi tanda yang boleh menyatakan bahawa wanita tersebut hamil adalah pendarahan yang lebih sedikit dari biasanya. Kemungkinan lain yang boleh memberi tanda adalah masa haid lebih pendek daripada biasanya. Mungkin haid hanya berterusan selama satu hari atau cuma beberapa jam.

Tetapi jika pendarahan masih terjadi pada kehamilan dalam 10 minggu misalnya, maka sebaiknya membuat pemeriksaan dengan doktor.

C. Bengkak & lembut payudara
Bengkak dan lembut payudara biasanya terjadi dua minggu setelah tanda kehamilan. Bengkak mungkin terjadi pada daerah areola (daerah puting & sekitarnya) atau pangkal payudara. Boleh juga meliputi dada secara umum. Sedangkan lembut payudara meliputi kawasan payudara secara umum.

D. Frekuensi kencing meningkat
Perkembangan nutfah menjadi a'laqah membuat rahim membesar. Pembesaran rahim menekan pundi kencing. Selain itu, aktiviti ginjal menjadi meningkat, sehingga pundi air kencing mudah penuh. Ini menyebabkan frekuensi kencing pada wanita hamil meningkat. Wanita yang mengalami tekanan juga akan lebih kencing dibandingkan wanita hamil normal. Terjadinya tekanan waktu kehamilan ini juga akan mempengaruhi keadaan janin dalam rahim.

Urine biasanya menjadi alat ujian bagi doktor untuk melihat apakah wanita itu sudah hamil atau belum. Urine juga dapat menjadi petunjuk yang tepat sejak kehamilan berusia 14 hari.

Tetapi doktor kadang-kadang masih gagal menentukan apakah wanita itu positif mengandung meskipun kehamilan itu sudah mencapai 10 minggu. Beberapa faktor yang menyebabkan kegagalan itu ialah:-
  1. Urine terlalu hangat
  2. Kandungan urine tidak memadai
  3. Perubahan kerana pengambilan ubatan atau perubahan oleh media.
Urine pada wanita hamil biasanya akan lebih jernih. Tetapi jika terlalu kuning dan mengeluarkan bau yang lebih tajam sebaiknya terus berjumpa dengan doktor. Mungkin terjadi infeksi pada uretha ataupun mungkin apocrine (kelenjar penghasil bau) yang lebih aktif.

E. Kelelahan
Kelelahan atau mudah penat sering menjadi tanda bagi wanita hamil trimester 1. Ia mudah letih & mengantuk. Beberapa wanita menjadi malas untuk melakukan berbagai aktiviti atau suka tidur pada kehamilan trimester 1.

F. Morning sickness
Istilah morning sickness banyak digunakan untuk menunjukkan adanya gangguan seperti mual-mual dan kepala berpinar-pinar yang dialami oleh wanita hamil. Meskipun demikian morning sickness tidak hanya terjadi pada waktu pagi sahaja. Ia juga adakalanya wanita hamil mual-mual dan kepala berpinar-pinar selepas makan. Ada juga yang mengalami morning sickness sepanjang hari dari pagi hingga malam.

G. Merasa kejang
Wanita yang mula hamil dapat merasakan kekejangan pada kawasan perut atau faraj. Perut terasa kaku dan faraj terasa kurang selesa.

H. Perubahan pada pencernaan
Perubahan pada pencernaan boleh mengesahkan terjadinya kehamilan. Wanita hamil biasanya menjadi malas makan, selera makan jauh berkurang daripada biasa. Tetapi boleh juga sebaliknya menjadi suka makan.

I. Perubahan pada rahim
Ada beberapa perubahan yang terjadi pada rahim sejak kehamilan bermula. Salah satu diantaranya adalah perubahan warna pada mulut rahim (cervix) dari pink pucat menjadi kebiru-biruan. Perubahan warna ini disebabkan meningkatnya aliran darah.

J. Perubahan suasana hati (mood)
Berdasarkan kajian Myra Leifer (1977) terhadap sekumpulan wanita yang hamil pada trimester 1, wanita hamil sering mengalami suasana hati. Ia boleh mengalami kenaikan atau penurunan yang cukup kuat pada suasana hatinya.

Wanita dengan keperibadian yang kurang stabil biasanya akan lebih mencemaskan keselamatan dirinya. Kecemasan isteri boleh terjadi jika suami termasuk kumpulan yang tidak mempunyai kematangan peribadi. Keperibadian suami yang tidak stabil dapat membuatkan dia kurang menerima anak sebagai sumber kebahagiaan dan menganggap kehadiran anak tersebut menjadikan hubungan yang renggang dengan isterinya.

Sebaliknya, wanita yang stabil lebih mencemaskan tentang bayi di dalam kandungannya. Wanita yang hamil suka membaca apa sahaja bahan berkaitan dengan kehamilan dan kadangkala mereka mudah terpengaruh dengan informasi yang tidak ilmiah.

Perhatian dan dorongan suami akan membantu isteri dalam mendapat kepercayaan diri dan harga diri. Perhatian suami membuatkan dia lebih yakin untuk menjadi isteri dan bakal ibu untuk anak yang dikandungnya. Keadaan hati dan perasaan isteri banyak dipengaruhi oleh kualiti hubungan suami isteri. Hubungan yang bagus membuat isteri lebih mudah untuk menyesuaikan diri terhadap kehamilannya.

Bentuk-bentuk lain dari segi perubahan emosional adalah sikap manja yang tiba-tiba. Atau merasa kesal sekali terhadap suami tanpa tahu apa sebabnya. Wanita hamil trimester 1 mudah tersinggung meskipun terhadap suaminya.



No comments:

Post a Comment