Monday, December 21, 2009

Kadar Kesuburan di Malaysia Menurun Berbanding 1990-an

Assalamualaikum.....
Saya telah melanggan "rahsia mudah hamil" dan saya ingin berkongsi dengan semua pembaca mengenai "kesuburan wanita." Tajuk yang ingin saya kongsikan ini merupakan tajuk yang sangat menarik berkaitan tentang kadar kesuburan di Malaysia menurun berbanding pada tahun 1990an lagi. Kajian telah dibuat oleh pengkaji-pengkaji dari negara barat kerana kekurangan sumber daripada negara kita.

Saya pastekan artikel yang saya perolehi daripada Abu Jarir & Ummu Aisyah berkaitan tentang kajian ini.

Di sini kami ingin berkongsi satu artikel dan statistik yang dilaporkan oleh 'Tabung Pendidikan Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu' (UNICEF). Yang menariknya, laporan ini adalah berdasarkan kajian yang khusus di buat di Malaysia. Statistik yang dibentangkan adalah statistik dari negara kita. Sedikit sebanyak, ia dapat memberikan gambaran terhadap situasi masalah ketidaksuburan di Malaysia. Tujuan kami dedahkan perkara ini bukannya untuk menambahkan kerisauan anda, tetapi ia adalah maklumat yang sangat penting untuk difikirkan bersama.

Laporan ringkas tersebut telah diterbitkan dalam satu ruangan di akhbar Berita Harian pada Ahad, 12 Julai 2009. Senang cerita, kami 'paste'kan artikel ringkas dari akhbar tersebut.

Kadar kelahiran bayi menurun

Oleh Hafizah Iszahanid
bminggu@bharian.com.my

Ketidaksuburan punca pengurangan kepada purata 2.6 anak setiap pasangan

KUALA LUMPUR: Malaysia berdepan risiko bilangan penduduk yang mengecut berikutan kadar kelahiran bayi yang semakin menurun.
Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai, berkata walaupun pesakit ginekologi di Malaysia bertambah 15 peratus, kadar kesuburan di Malaysia dianggap menurun berbanding 1990-an.
Memetik laporan Tabung Pendidikan Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef), Liow berkata, kadar kesuburan di Malaysia adalah 2.6 bayi untuk sepasang suami isteri pada 2007 iaitu penurunan daripada kira-kira 3.6 bayi untuk satu pasangan pada 1990.
Penurunan itu dikaitkan dengan banyak faktor, termasuk masalah ketidaksuburan yang dialami penduduk negara ini.

"Masalah ketidaksuburan itu menjejaskan antara 10 hingga 15 peratus pasangan di Malaysia. Justeru, Kementerian Kesihatan sentiasa menyokong usaha seperti kaedah bayi tabung uji (IVF), "katanya pada sidang media selepas merasmikan sambutan kelahiran bayi IVF ke- 2,000 di Pusat Perubatan Tropicana di Kota Damansara, Selangor, semalam.

Liow berkata, hingga kini ada 30 pusat kesuburan di seluruh negara dengan kebanyakannya bertumpu di pusat perubatan swasta.

Beliau bagaimanapun mengingatkan, dalam keghairahan menawarkan kaedah rawatan kesuburan, semua pusat rawatan kesuburan itu mesti mematuhi peraturan yang ditetapkan Jawatankuasa Penasihat Kebangsaan berkaitan ART (Teknologi Bantuan Reproduktif).


�Antaranya termasuk pendermaan sperma dan telur untuk ART hanya dibenarkan pada golongan bukan Islam dengan syarat penderma sperma mengenali penerima,� katanya.


Selain, kata Liow, pasangan yang melakukan ART tidak boleh memilih jantina bayi yang bakal lahir melainkan ia membabitkan risiko penyakit genetik yang serius.
================================================================
Tahukah anda apa itu ART? ART adalah singkatan dari Assisted Reproductive Technology/Teknologi Bantuan Reproduktif. Ia adalah kaedah moden yang digunakan untuk membantu pasangan-pasangan yang sukar mendapat zuriat. Salah satu contoh ART adalah IVF. Kaedah-kaedah ini akan melangkau proses hubungan kelamin yang normal melalui kaedah-kaedah saintifik bagi meningkatkan peluang kehamilan dan mengatasi masalah-masalah ketidaksuburan.
Dalam ebook Rahsia Mudah Hamil, kami hanya menyentuh sedikit sahaja tentang kaedah-kaedah ART ini. Ini adalah kerana kami bercadang untuk membuat satu penulisan khas tentang ART. Lagipun, teknik-teknik ART seperti IVF adalah jalan terakhir bagi pasangan-pasangan yang sukar mendapat zuriat. Disamping kosnya yang sangat mahal iaitu sekitar RM15,000-RM18,000, kadar kejayaannya juga adalah rendah.
Oleh itu, dalam ebook Rahsia Mudah Hamil, kami lebih menumpukan kepada ilmu-ilmu asas tentang kesuburan. . Walaupun kami katakan bahawa ia adalah ilmu-ilmu asas tentang kesuburan, tetapi hasil maklumbalas yang kami terima dari pembaca-pembaca, banyak perkara-perkara yang kami tulis dalam ebook Rahsia Mudah Hamil itu yang tidak pernah mereka dengar sebelum ini. Salah satu puncanya adalah kurangnya kesedaran tentang pentingnya ilmu-ilmu kesuburan di kalangan rakyat Malaysia. Boleh jadi perkara-perkara ini yang menjadi punca kesukaran untuk mendapat zuriat. Disamping itu, pengetahuan asas tentang kesuburan ini akan memudahkan anda untuk berkomunikasi dengan doktor ketika sesi rawatan.
Oleh kerana ebook Rahsia Mudah Hamil adalah suatu bentuk penulisan yang PERTAMA di Malaysia yang membincangkan khusus tentang masalah ketidaksuburan, tidak sepatutnya anda ketinggalan untuk mendapatkannya. Sila klik link di bawah untuk maklumat lanjut tentang ebook Rahsia Mudah Hamil.
Ikhlas dari,
Abu Jarir & Ummu Aisyah

No comments:

Post a Comment